terça-feira, dezembro 03, 2013

Jaarlijst 2013

De tien albums die me het meest zijn bijgebleven uit het afgelopen jaar:

1. Mister & Mississippi - s/t.
Ik mocht er al eind 2012 naar luisteren, en ben dat het hele afgelopen jaar ook blijven doen. En het verveelde nooit. Telkens moest ik weer terugdenken aan de sneeuwlandschappen waar ik in december en januari doorheen treinde, met See Me of Different Room op de koptelefoon, op het trajact Amsterdam-Hilversum. En aan de keren dat ik ze live zag, in de tv-studio, of op de boekpresentatie van Buffi Duberman. Daar speelden ze onversterkt, voor een handjevol mensen. En merdenomdedieu wat was het mooi, iedere keer. Wat een uitstraling. Wat een muzikanten. Wat een potentie. Wat een troost ook, die liedjes.

2. La Femme - Psycho Tropical Berlin
Het beste wat er dit jaar uit Frankrijk kwam? In ieder geval het meest opvallende. Een collectief rare gasten en meiden die lo-fi surfchansons spelen, of zoiets. Het is sexy, aanstekelijk, lekker mal en ze maken d'r ook nog's kekke filmpjes bij.

3. Pendentif - Mafia Douce
Eigenlijk hadden alle Frans(talig)e platen die ik afgelopen jaar hoorde een dikke retrovibe, al was het lang niet altijd dezelfe periode waarop werd teruggegrepen. 80s wave bij Forêt, vochtige kelderrock bij Liminanas en juichende seventiespop bij Pendentif. Amerikaanse stranden en kille Engelse winden, dat noemen ze zelf als belangrijkste invloeden en dat is heel treffend. Gouden riffjes, zwoele zang, aanstekelijke dansbare liedjes. Net wat beter dan Granville, die in hetzelfde vijvertje vissen.

4. Jagwar Ma - Howlin
Ik wist niet dat het kon, 'Madchester' met retrosoul verbinden (nou ja, nu ik er zo over nadenk is dat eigenlijk wat Happy Mondays op hun beste momenten ook deden) maar het kan dus, en het komt nog van down under ook. Ik weet niet hoe lang dit houdbaar blijft, maar voorlopig klinkt het me nog heul fris in de oren. Ik noem hier trouwens ook Unknown Mortal Orchestra, wier album ik net niet helemaal overtuigend vond maar die voor mijn gevoel wel bij Jagwar Ma horen.

5. Blood Orange - Cupid Deluxe
Dev Hynes is een Gainsbourg-fan, houdt van zuchtmeisjes en van retro-disco en produceert voor leftfield R&B-babes. En dan zelf met een plaat komen waar dat zo'n beetje allemaal op samenkomt. Heurlijk. Eigenlijk nog te weinig gedraaid.

6. James Blake - Overgrown
Hotdamn wat hakte Retrograde erin zeg. En was was-ie goed op Lowlands.

7. De Jeugd van Tegenwoordig - Ja, natúúrlijk
Hoe verzinnen ze 't?! Nou, gewoon, zo dus.

8. Vanessa Paradis - Love Songs
Het was geen heel memorabel Frans jaar, als ik eerlijk ben. Van alle Grote Sterren viel 'Nessa in positieve zin op met een solide en zeer divers album, waarop zelfs een beetje geAfro'd werd.

9. Melt Yourself Down - s/t.
Recente tip van The Guardian. Pig Bag, Rip Rig & Panic, Popgroup, ze zijn niet dood, ze leven voort in dit afropunkjazzfunk gezelschap. Lekker WILD!

10. De la Jolie Musique - Memoire Tropical
J-C Vannier, De Roubaix en vooruit, John Barry in de blender. Die plopbas, daar heb ik dus geen enkele weerstand tegen he.

10a. Angele David-Guillou - Kourouma
En dan is zo'n lijstje af en dan blijk je natuurlijk toch wat vergeten. Deze schit-te-ren-de zuchtmeisjespianoplaat bijvoorbeeld. Echt heuuuuul mooi.